Tip van de maand

Maart - 6 tips om je stress te verminderen

1. Stress verminderen door te bewegen

  • Als je hoofd vol zit dan is het moeilijk om te ontspannen. Daarom is het beter om juist actie te ondernemen en iets praktisch op te pakken, zoals bewegen.
  • Als reactie op stress produceert je lichaam het hormoon adrenaline. Door lekker te gaan bewegen kun je dit hormoon op een praktische manier afbreken. Je zult merken dat zo’n drie kwartier matig tot intensief bewegen je heel veel goed zal doen.

2. Neem controle over je gedachten

December - Richtlijnen voor het gebruik van aërosol

De winter komt eraan en dus ook ... de luchtweginfecties bij onze allerkleinsten. Heel vaak wordt de medicatie toegediend via een aërosoltoestel. Deze therapie blijkt nu plots heel omstreden. Het is een feit dat veel van de toegediende medicatie onderweg verloren gaat zonder de plaats te bereiken daar waar het zou moeten toekomen. Om ervoor te zorgen dat de medicatie tot in de diepste luchtwegen geraakt, is het belangrijk om op een aantal zaken te letten.

Augustus - Bewegen noodzakelijk voor gezond kraakbeen

Het kraakbeen in je gewrichten verdwijnt als je niet beweegt. Maar waarom dat gebeurt, was lang niet bekend. Arjan van Caam en Peter van der Kraan (Reumatologie) en Wojciech Madej en Pieter Buma (Orthopedie) van het Radboudumc toonden aan dat het groei-eiwit Transforming Growth Factor beta (TGF-beta) hierin een essentiële rol speelt. Zij publiceerden hierover in Osteoarthritis & Cartilage.

Juli - Hoeveel uren moeten kinderen slapen?

Slaapexperts combineerden honderden studies over slaap om duidelijk te maken hoeveel slaap er op elke leeftijd nodig is voor een optimale gezondheid. Een van de bevindingen was dat kinderen die te weinig slapen met veel gezondheidsproblemen kampen.

Vandaag was in onze krant te lezen dat één op de zeven peuters tot bedtijd aan de tablet gekluisterd is. ‘Dat is vragen om inslaap- én doorslaapproblemen.'

Pages