Tip van de maand

Januari - Mag een kankerpatiënt nog suiker eten?

Onlangs was er veel te doen rond het verband tussen suiker en kanker. Een dieet met minder of zelfs zonder suiker zou positief zijn voor de behandeling van de ziekte. Maar voorlopig kunnen we op basis van onderzoek niet zeggen dat inname van suiker een invloed heeft op kanker bij mensen. Sterker nog: kankerpatiënten hebben net extra energie nodig. Dat zegt het competentiecentrum klinische voeding van UZ Leuven.

Augustus - Vlaamse peuters stappen later en dat ligt aan de ouders

Vlaamse baby’s zetten hun eerste stapjes ruim een maand later dan hun leeftijdsgenootjes in de rest van de wereld. Dat blijkt uit een masterproef aan de vakgroep Revalidatiewetenschappen en Kinesitherapie (UGent), waarover De Morgen en Het Laatste Nieuws vrijdag berichten. Voor het onderzoek werd de motorische ontwikkeling van 77 baby’s gevolgd vanaf de leeftijd van 4 maanden tot het moment waarop ze zelfstandig konden stappen.

Juni - Zijn divertikels in de darm gevaarlijk?

Hebt u geregeld pijn in de buik, of erge pijn links in de onderbuik, en soms ook last van krampen en van diarree en/of verstopping? Zit er soms een beetje bloed in uw ontlasting? Dan bestaat de kans dat u divertikels in de dikke darm hebt. Dat is meestal niet erg. Maar als u er veel last van hebt, raadpleegt u toch het best uw huisarts. Als divertikels ontstoken raken (diverticulitis), kan dit tot soms ernstige complicaties leiden.

Mei - Langzaam ademen tegen stress

Gestresseerde mensen ademen meestal sneller en minder diep in. In extreme gevallen kan zelfs hyperventilatie optreden. Ademhalingsoefeningen waarbij je langzaam en zo diep mogelijk inademt, en waarbij je bij voorkeur via de buik probeert te ademen, kunnen helpen om te ontspannen. Bij borstademhaling trekken de spieren tussen de ribben zich samen. Hierdoor gaat de borstkas omhoog en wordt deze groter en wordt er lucht in de longen gezogen.

April - Wandel je gezond

Bij ‘meer sporten’ denk je niet meteen aan wandelen. Het wordt dan ook wel degelijk onderschat als sportieve inspanning en work out. En toch is wandelen ideaal voor al wie actiever door het leven wil gaan. Door regelmatig te wandelen verminder je je risico op bepaalde chronische ziektes zoals astma, diabetes type 2, en zelfs op sommige vormen van kanker. Wandelen maakt je hart sterker, het verlaagt je bloeddruk en je slechte cholesterol (LDL) en het vermindert je risico op een beroerte.

Pages